Jaká je skutečná nosnost střechy auta?

Pokud se rozhodnete svůj automobil využívat k občasnému přespání nebo delším cestám, máte v podstatě dvě možnosti – pořídit si střešní stan, nebo obytnou vestavbu. Zatímco obytná vestavba do auta se instaluje dovnitř vozu, stan převážíte ve složeném stavu na střeše, kde následně i spíte. Jenže co když se v příručce o vašem vozu dočtete, že nosnost střechy je pouhých 75 kilogramů? Jak by bylo možné na ni instalovat sedmdesátikilový stan a ještě se v něm pohodlně vyspat třeba s celou rodinou?

Není nosnost jako nosnost

Vysvětlení je jednoduché – je rozdíl mezi statickou a dynamickou nosností střechy. Výrobci automobilů uvádějí dynamickou nosnost a garantují, že takto naložené auto vás bude poslouchat i v prudkých zatáčkách, po prvním výmolu na silnici vám neodejdou tlumiče a náklad se neutrhne z kotvicích bodů. Pokud na auto naskládáte maximální uvedenou zátěž, doporučuje se nejezdit rychleji než 120 km/h.

Klasické automobily ale mají pevný rám, do kterého se montují ližiny nebo příčníky. Zároveň je střecha konstruovaná tak, aby se při převrácení automobilu nezbortila pod tíhou zbytku vozu, což by bylo v případě nehody pro posádku fatální. Z toho vyplývá, že nepohybující se auto bez problémů unese i několik tun. Statická nosnost je zpravidla třikrát vyšší než dynamická.

Bezpečnost především

Střešní stan musí být pochopitelně dobře ukotvený. Instalace se liší podle konstrukce, v zásadě ale platí obecný postup, kdy stan položíte na střešní nosič, vyrovnáte jeho polohu a pomocí dodaného montážního příslušenství ho přišroubujete. Váha stanu se liší podle velikosti a doplňkového vybavení, zpravidla se ale pohybuje mezi 50 až 75 kilogramy.

Pozor na to, abyste stan před jízdou vždy kompletně složili a odstranili z něj veškeré vybavení, které by mohlo váhový limit přesáhnout. Jakákoliv jízda, byť pomalá, je při větším zatížení nebezpečná.

×

Splátková kalkulačka ESSOX